Eerste hulp bij vliegangst

Vliegangst; heel veel mensen hebben er last van. Bij sommige mensen kan het tot zenuwen leiden, maar bij andere mensen kan het zelfs duizeligheid en misselijkheid met zich mee brengen. Je wilt je vakantie natuurlijk niet starten met enorme vliegangst. Wees maar niet bang, ik geef je eerste hulp bij vliegangst!

Vliegangst moet niet onderschat worden. Er zijn mensen die het niet fijn vinden om de controle over te geven aan de piloot en compleet afhankelijk van hem te zijn. Sommige mensen zijn slechts bang, omdat ze nooit gevlogen hebben. Vliegangst kan uiteenlopende oorzaken hebben, maar het is altijd vervelend.

Vliegangst kan misselijkheid, duizeligheid, moeilijke ademhaling, pijn in de borst en hartkloppingen veroorzaken. Daarnaast kan men ineens heel erg veel gaan zweten en spontaan in huilen uitbarsten. Vervelend! Gelukkig is vliegangst wel te verminderen.

Risico

Er zijn op jaarbasis meer auto-ongelukken dan vliegtuigcrashes. Er gaan op jaarbasis meer mensen dood in het verkeer. Het is je gevoel dat zegt dat vliegen minder veilig is dan auto rijden bijvoorbeeld, maar dat is in werkelijkheid helemaal niet zo! Daarnaast worden vliegtuigen altijd voor vertrek gecontroleerd en het zijn ook nog eens strenge controles. Is er een mankement? Dan vertrekt het vliegtuig niet. En hey, net zoals bij je auto of fiets.. je kan niet weg, als er iets kapot is.

Cafeïne

Vliegangst - Geen koffie

Jup, cafeïne is echt een boosdoener als je gaat vliegen en ook nog eens vliegangst hebt. Cafeïne en jetlags zijn grote vrienden. Cafeïne kan je hartslag versnellen, waardoor je hartkloppingen krijgt. Niet iets wat je wilt, als je al angstig bent. Vermijd koffie en energiedrankjes.

Ademhaling

Als je merkt dat je begint te stressen en bang bent, moet je je concentreren op je ademhaling. De ademhaling moet vanuit je buik komen. Concentreer je daarom op je buik. Je buik moet bij het inademen als het ware ‘opgeblazen’ worden met lucht. Adem in met je neus en adem uit via je mond. Herhaal dit een aantal keer. Op deze manier gaat angst weg, neemt je hartslag af en zakt je bloeddruk ook. Inhale, exhale..

Afleiding

Focus je niet op het vliegtuig of de reis, maar focus je op je bestemming. Wat ga je allemaal doen als je daar bent? Ga je planning nog eens na. Heb je dat gedaan? Lees dan een boek of maak een kruiswoordpuzzel. Tijdschriften zijn natuurlijk altijd leuk om te lezen. Houd je bezig met het drama van Kim Kardashian in plaats met dat van jezelf. Games spelen? Why not?! Mijn favoriet? World off, music on!

Handtekening Sanae

One thought on “Eerste hulp bij vliegangst

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *